Monday 20 June 2016

Oszczedzanie - Jak nauczyc dziecko szanowac pieniadz?

Od zawsze jestem oszczedna, podobnie jak moj maz. Pieniadze nigdy nie palily nam sie w rekach, W 90% sytuacji kilka razy "obracamy pieniadz w reku" zanim go wydamy.
Jest tez te 10% spontanicznych i nieprzemyslanych wydatkow, glownie z mojej strony.
Chcemy aby nasze dzieci rowniez mialy szacunek do pieniadza, znaly jego wartosc i potrafily rozsadnie dysponowac pieniedzmi w przyszlosci.
Nasze dzieci maja po dwa konta oszczednosciowe. Po jednym w Anglii, na ktore co miesiac splywa niewielki przelew pieniezny, nie sa to wielkie sumy, ale kiedy dzieci beda pelnoletnie, uzbiera sie niezla sumka.
Maja tez konta w Polsce, na ktore wplacamy pieniadze, ktore dzieci dostaly na chrzest, urodziny czy inne okazje od rodziny. Tak, nie wydajemy ich.
Wiem, ze sa osoby, ktore od razu wydaja te pieniadze na mate edukacyjna, na wozek, na rowerek...
My wplacilismy je na konto, bo dlaczego mamy kupowac wozek za pieniadze, ktore dostalo dziecko, skoro stac nas z wlasnych pieniedzy kupic wozek i wszystko inne?
Wolimy, zeby dzieci mialy kiedys na studia, na mieszkanie, dom, na lepszy start w dorosle zycie.

Ponadto mamy swinki skarbonki, gdzie chlopaki zbieraja swoje grosiki.



Ostatnio tak sie zlozylo, ze w tym samym dniu nasze chlopaki stracily mlecznego zabka. No i przyszla w nocy zebowa wrozka i przyniosla zlote monety.
Jeden z naszych chlopakow chlopakow kazda monete od razu wrzuca do swinki  i cieszy sie, ze swinka jest coraz ciezsza. 
Drugi od razu mysli na co wydac pieniadze, nie potrafi i nie chce oszczedzac, chce cos kupic TERAZ i koniec.
I jak tu wpoic dzieciom jakiekolwiek zasady oszczedzania? Czy to wogole ma jakikolwiek sens?
Bo z mojego pukntu widzenia czlowiek albo jest oszczedny, albo nie. I zadne przyklady i tlumaczenia i nauki niczego nie zmienia.
Oboje z mezem mamy mega rozrzutne rodzenstwo, rodzice tez nigdy nam nie wpajali potrzeby oszczedzania. A mimo to od zawsze mamy szacunek do pieniadza i chyba nic tego nie zmieni. 

A jak to jest u Was? u Waszych dzieci? Oszczedzacie? Uczycie oszczedzania?



5 comments:

  1. Oszczednosci moim zdaniem nie mozna sie nauczyc. Moi rodzice sa bardzo oszczedni, a ja wcale. I nigdy nie bylam. Mam tez rozrzutnego meza, co jeszcze pogarsza sytuacje. Od 7 lat jestesmy w Anglii wiec zawsze mamy co wydawac, ale odlozyc nie potrafimy nic. Boje sie co bedzie, kiedy zostaniemy rodzicami. Jestem w 26 tygodniu ciazy. Boje sie, ze nie bede w atanie rozsadnie dysponowac pieniedzmi, bo juz teraz nie mam zadnej kontroli. Ojj niedobrze. Pozdrawiam. Sylvia x

    ReplyDelete
  2. Hej,
    My oszczędzamy co miesiąc na większe wydatki takie jak np.ubezpieczenie samochodu, za które płacimy jednorazowo raz w roku. Dodatkowo przelewamy co miesiąc pewna kwotę na konto oszczędnościowe, nie wielka ale zawsze coś:). Nasza starsza córka zna wartość pieniędzy ale właśnie w następnym miesiącu będziemy wprowadzać kieszonkowe. Polecam blog Ani Czereszewskiej która pisze o nauce dzieci podstaw finansów:)).
    Pozdrawiam

    ReplyDelete
  3. Super Aniu popieram I podobnie mam konto w Pl dla Alicji kiedy dorosnie b miala juz swoj grosz pozdrawiam

    ReplyDelete
  4. Wiesz, myślę że coś w tym jest, ale nie do końca. Przede wszystkim trzeba dzieci edukować i zachęcać do oszczędzania, do mądrego gospodarowania pieniędzmi. Oczywiście są pewne uwarunkowania płynące z charakteru dziecka... Ale to, że jedno nie chce oszczędzać, nie oznacza, że nie zacznie w przyszłości, kiedy nabierze trochę rozumu. Niektórzy dorośli nigdy nie byli uczeni rozporządzania pieniędzmi i później toną w długach. Być może dzięki twoim wysiłkom twój synek nie będzie aż tak rozrzutny i nigdy nie będzie żył w długu, mimo swoich tendencji.

    ReplyDelete
  5. Po ślubie moje życie było tak trudne, mój mąż zaczął gonić inne kobiety, bo po kilku latach nie dałam mu dziecka. Widziałem, jak moje małżeństwo znika. Zrobiłem wszystko, aby zmienić sytuację, ale nic nie działało, dopóki nie spotkałem dr DAWN, duchowego uzdrowiciela. Dr DAWN uratował mi życie i małżeństwo. teraz mam 3 dzieci. Jestem wdzięczna dr DAWN i dlatego zostawiam swoje świadectwo każdemu, kto ma problemy małżeńskie i płodności. Kontaktowy e-mail: dawnacuna314@gmail.com
    Whatsapp: + 2349046229159

    ReplyDelete